Informace o službě
S čím pomůžeme
- Posílíme sociální dovednosti, jako je zodpovědnost, soběstačnost a spolupráce.
- Pomáháme se zvládnutím krizových a konfliktních situací doma či ve škole.
- Snížíme rizika sociálně-patologických jevů.
- Děti a mladé lidi podpoříme v začlenění do společnosti.
- Motivujeme je, aby rozvíjeli svůj talent a vzdělání.
- Nabízíme prostor pro realizaci vlastních nápadů.
- Ukazujeme pozitivní vzorce chování a komunikace.
Co naše služby nezahrnují
- Nejsme středisko volného času.
- Nezajišťujeme hlídání dětí.
- Nezajišťujeme stravu ani ubytování.
- Nepůjčujeme vybavení.
Kdo může o tuto službu žádat
Kdokoli ve věku 6 až 26 let. Zájemci o službu nízkoprahového zařízení zde mohou zůstat i v anonymitě.
Jak o službu požádáte
Stačí přijít kdykoli v uvedených časech na adresu klubu: Poschla 988 ve Vsetíně a přítomní pracovníci se s vámi na všem domluví.
Máte otázky
- Nejlepší je, pokud se za námi zastavíte přímo v Rubikonu v uvedených časech.
- Napsat nám můžete i na klubový email: rubikon@diakonievsetin.cz.
- Můžete nás sledovat na našem facebooku: https://www.facebook.com/nzdm.rubikon.3
Plné znění veřejného závazku NZDM Rubikon
Poslání
V Rubikonu mohou najít podporu děti a mladí lidé ve věku 6 – 26 let, kteří mají starosti, nemají kam jít, nebo nevědí, co s volným časem. Poskytujeme jim pomoc při řešení osobních problémů (škola, rodina, kamarádi atd.) a pomáháme jim tak předcházet průšvihům v osobním životě a umět se dobře poprat s nástrahami kolem nás (začlenit se do společnosti). Jsme s nimi v jejich radostech a starostech, nabízíme prostor pro zábavu, pomoc a radu…
Naše cíle
- Pomáhat a podporovat zvyšování sociálních schopností a dovedností klientů, které jim umožní řešit jejich nepříznivou sociální situaci, např. podpora rozvoje zodpovědnosti, soběstačnosti, spolupráce, samostatnosti, komunikačních dovedností, ohleduplnosti
- Snižovat sociální a zdravotní rizika plynoucí z konfliktních společenských situací, životního způsobu a rizikového chování (problémy spojené či plynoucí z trestné činnosti, zneužívání návykových látek, konflikty ve vztazích, agresivní chování ad.)
- Podporovat klienty v začleňování do skupiny vrstevníků i do společnosti
- Poskytovat nezbytnou psychickou, fyzickou, právní a sociální ochranu během pobytu v zařízení a poskytovat podmínky pro realizaci osobních aktivit
- Pomáhat a podporovat zlepšování orientace klientů v sociálním prostředí, a tak napomáhat také lepšímu soužití romské komunity a majoritní společnosti
- Motivovat klienty k odpovědnosti za svůj život, aby byli schopni řešit svou životní situaci vlastními silami (něco změnit nebo měnit svou životní situaci)
- Podporovat klienty v tom, aby se lépe orientovali v sociálním prostředí, aby si uvědomovali, kdo jsou, kam patří, kam míří, jaké mají potřeby, cíle a přání a dokázali jich dosahovat bez konfliktů ve společnosti (rozumí tomu, jak to ve společnosti „chodí“)
- Podporovat a motivovat klienty, aby vzdělání vnímali jako důležitou součást svého života a přistupovali k němu zodpovědně (motivace k pravidelné školní docházce, návaznému vzdělávání ad.)
- Poskytovat klientům prostor pro realizaci vlastních nápadů a smysluplné trávení volného času (hudební nástroje, tanec, práce na PC, sport, výtvarné a rukodělné aktivity apod.), a tím mimo jiné také rozvíjet jejich kompetence a dovednosti, které mohou využívat a uplatňovat i mimo klub
- Poskytovat pozitivní vzorce.
Naše služby jsou určeny
dětem a mládeži ve věku od 6 do 26 let, kteří:
- jsou ohroženi vyloučením ze společnosti vlivem chudoby, nízkého vzdělání, odlišnými hodnotami a způsoby chování, etnickou či národnostní příslušností,
- se ocitají v obtížných životních situacích, jež ohrožují mezilidské vztahy, zdraví, jejich životní uplatnění a uplatnění ve společnosti,
- se kvůli svému životnímu stylu dostávají do konfliktních situací, které jsou ohrožující pro ně samotné nebo pro jejich okolí,
- nemají finanční prostředky a sociální zázemí pro smysluplné a bezpečné trávení volného času,
- jsou ohroženi nepříznivou sociální situací v období dospívání (např. problémy doma, ve škole, v partě,… nuda, nemít si s kým popovídat, konflikty s okolím).
Služby nejsou určeny osobám, které sice splňují výše uvedené charakteristiky, ale mají specifické potřeby, které nejsme schopni v rámci služby uspokojit či bezpečně ošetřit (např. osoby se sluchovým či zrakovým postižením, osoby se sníženým stupněm rozumových schopností, které potřebují individuální péči při pobytu v klubu.
Uživatelé Rubikonu nejsou izolovanými jedinci, ale jsou zapojeni do různých sociálních sítí: jsou členy svých rodin, fungují ve vrstevnických skupinách, vstupují do partnerských vazeb, v jejich životech jsou další lidé a instituce, kteří mají významný vliv na utváření jejich životních návyků a postojů. Při naší práci jsme si toho vědomi a tuto skutečnost při práci zohledňujeme.
Nepříznivá sociální situace
RUBIKON působí v sociálně vyloučené lokalitě. Klienti RUBIKONU se nejčastěji setkávají s následujícími typy nepříznivé sociální situace:
- chudoba rodiny – vysoké zadlužení, ohrožení lichvou, velký počet obyvatel v bytě, nízká kvalita bydlení, závislost na sociálních dávkách
- nejisté zázemí – dlouhodobá nezaměstnanost rodičů, neúplnost rodiny, požívání návykových látek rodiči
- omezená možnost pro trávení smysluplného volného času v bezpečném prostředí
- nedostatek finančních prostředků a s tím související problémy s hrazením volnočasových aktivit
- problémy ve škole – problémy s prospěchem (špatná znalost českého jazyka), zameškané hodiny, předčasné ukončení školní docházky, zameškané hodiny z důvodu ekonomické či sociální situace v rodině
- problémy s vrstevníky – agrese, šikana, hádky, sociální izolace
- útěky z domova
- experimenty s návykovými látkami
- předčasná sexuální aktivita
- zkušenost s diskriminací
- neznalost institucí majoritní společnosti a vlastních možností a práv a způsobů jejich ukončení
Co za to?
- Peníze žádné, jen dodržování základních pravidel klubu (žádné nadávání, žádné násilí, žádné ničení vybavení nebo krádeže, žádný alkohol, drogy, hulení, nebezpečné předměty apod.).
- Jedinou výjimkou, kdy od účastníků požadujeme finanční spoluúčast, jsou výlety, víkendovky, tábory apod.
Zásady poskytování služby
Nízkoprahovost
RUBIKON realizuje služby tak, aby byla umožněna jejich maximální dostupnost: zařízení vytváří prostředí, které je svým charakterem a umístěním blízké přirozenému prostředí cílové skupiny. Otevírací doba je nastavena podle aktuální časové potřeby dětí a mladých lidí. Služba je poskytována zdarma. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Součásti principu nízkoprahovosti je i možnost svobodného rozhodnutí klienta využívat služeb anonymně, tedy bez uvedení jména a jiných osobních údajů.
Dobrovolnost a nezávislost
Děti a mládež využívají služby RUBIKONu dobrovolně, na základě svého vlastního rozhodnutí a v souladu se svými zájmy a potřebami. Klient může přijít do zařízení v otevírací době kdykoliv a kdykoliv odejít, může, ale nemusí se zapojit do připravených činností, může přijít s vlastním návrhem aktivit. Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny, pokud svým chováním a jednáním neohrožuje sebe, ostatní klienty či pracovníky a pokud to nevede k omezení práva u druhých osob a nedochází k porušení pravidel klubu. Pracovníci vždy respektují vlastní rozhodnutí klienta ohledně řešení jeho situace.
Rovnost
Služby RUBIKONu mohou využít všechny děti a mladí lidé spadající do cílové skupiny bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, sexuální orientace, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Všichni uživatelé jsou si rovni a pro pracovníky je každý stejně důležitý.
Princip rovnosti se promítá i do vztahu mezi pracovníky a klienty – pracovníci přistupují ke klientům jako k partnerům, jako k těm, kdo znají nejlépe svou životní situaci, činí svá rozhodnutí a nesou za ně odpovědnost.
Individualita
Pracovníci RUBIKONu respektují individualitu každého klienta, jeho potřeby, schopnosti, dovednosti, možnosti, zájmy. Pracovníci při práci zohledňují to, že každý klient je jiný a jedinečný, vnímají ho v kontextu jeho jedinečné sociální situace a vazeb. Poskytování služby je tak přizpůsobováno individuálním potřebám každého klienta.
Aktivizace klientů
Pracovníci RUBIKONu se snaží podporovat kompetence klientů jako je seberealizace, nezávislost a sociální dovednosti klientů a motivovat je k vlastní činnosti tak, aby se sami aktivně podíleli na řešení svých problémů a dokázali předcházet jejich vzniku či zhoršování. Tímto současně pracovníci předcházejí vzniku závislosti klientů na službě.
Profesionalita, etika práce a odbornost
Všichni pracovníci RUBIKONu mají odborné znalosti a dovednosti potřebné pro práci v nízkoprahovém klubu a průběžně si je prohlubují. Pracovníci pracují v souladu se zákonem o sociálních službách, standardy kvality sociálních služeb a standardy vztahujícími se k nízkoprahovým sociálním službám (ČAS). Pracovníci se řídí Etickým kodexem pracovníků Diakonie Vsetín a Etickým kodexem sociální pracovníků ČR, do jejich práce se promítají základní křesťanské hodnoty, z nichž vychází práce Diakonie Vsetín. Jako důležitou podmínku kvalitně poskytovaných služeb vnímáme spolupráci s dalšími odbornými pracovišti, institucemi a zařízeními. Rovněž využíváme nástrojů supervize a intervize. Základem poskytování služeb RUBIKONu je dobrá týmová spolupráce.
Hodnoty Diakonie
Milosrdenství
Všichni pracovníci jednají s klientem s respektem, poskytují mu emoční podporu a zároveň pracovníci slouží, dopomáhají a organizují službu vždy s ohledem na daného člověka. Postupují v rámci individuality každého z klientů.
Fortelnost
Všichni pracovníci při své práci pracují dle zásad a etickým aspektů a ví přesně, co a proč dělají. Umí komunikovat, dodržují zásadu mlčenlivosti, postupují lege artis, udržují profesionální standardy služby a hranice, zvládají zátěžové situace a v neposlední řadě vykonávají svou činnost v podstatě emppowermentu každého klienta.
Společenství
Pracovníci pracují v týmu. Snažíme se podporovat přirozené společenství a dobré vztahy mezi klienty a širokou veřejností. Pracovníci si uvědomují, že je dobré využívat příkladů dobré praxe, řeší případné neshody a konflikty nejen v týmu, ale také v komunitě při výkonu práce a s tím souvisí i přejímání odpovědnosti za celou Diakonii nikoliv jen za svou vlastní službu.
Naděje
Pracovníci pracují s nadějí, že jejich práce je prospěšná pro klienty, komunitu, společenství a pro ně samotné. Pracují s nadějí v srdci. Budují a podporují lidskost a vzájemné přijímání lidí. Jsou osobně angažovaní.
Služba je spolufinancována Městem Vsetín a Zlínským krajem prostřednictvím programů:
- Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2023
- Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje pro sociální služby na území Zlínského kraje pro rok 2023
Provozní doba
Provozní doba klubu v období letních prázdnin (1.7. až 31.8.)
Pondělí / zavřeno
Úterý / 10 – 14 hod. (malý klub, 6-14 let)
Středa / 10 – 14 hod. (velký klub, 15-26 let)
Čtvrtek / 10 – 14 hod. (malý klub, 6-14 let)
Pátek / 10 – 14 hod. (velký klub, 15-26 let)
Sobota / zavřeno
Neděle / zavřeno
Provozní doba klubu / v ambulantní formě / během školního roku
Pondělí / zavřeno
Úterý / 13 – 18 hod. (malý klub, 6-14 let)
Středa / 13 – 16 hod. (malý klub, 6-14 let) a 16 – 19 hod. (velký klub, 15-26 let)
Čtvrtek / 13 – 15 hod. (malý klub, 6-14 let) a 15 – 18 hod. (velký klub, 15-26 let)
Pátek / 12 – 15 hod. (malý klub, 15-26 let)
Sobota / zavřeno
Neděle / zavřeno
Provozní doba / v terénní formě / v období letních prázdnin (od 1. 7 do 31. 8.)
Pondělí / zavřeno
Úterý / 10 – 14 hod. (nepravidelně, dle potřeby)
Středa / 10 – 14 hod. (nepravidelně, dle potřeby)
Čtvrtek / 10 – 14 hod. (nepravidelně, dle potřeby)
Pátek / 10 – 14 hod. (nepravidelně, dle potřeby)
Sobota / zavřeno
Neděle / zavřeno
Provozní doba / v terénní formě / během školního roku
Pondělí / zavřeno
Úterý / 13 – 18 hod. (nepravidelně, podle potřeby)
Středa / 13 – 19 hod. (nepravidelně, podle potřeby)
Čtvrtek / 13 – 18 hod. (nepravidelně, podle potřeby)
Pátek / 12 – 15 hod. (nepravidelně, podle potřeby)
Sobota / zavřeno
Neděle / zavřeno
Kolik služba stojí
Klub je možné navštěvovat zdarma.
Jedinou výjimkou, kdy od účastníků požadujeme finanční spoluúčast, jsou výlety, víkendové pobyty a podobně.
Proč s námi
- Základním stavebním kamenem vztahů s klienty služeb je důvěra. Díky ní nás doporučují dál.
- Rozumíme problémům, s nimiž se děti a mladí denně potýkají, a pomáháme jim je překonávat.
- Jsme otevření široké věkové skupině, která se učí spolu komunikovat a spolupracovat na společném zájmu.
- Hledáme oblasti, kde se děti mohou rozvíjet, a vytváříme pro to příležitosti: nabízíme například hudební dílny, rukodělné a sportovní aktivity. Hledáme i jiné cesty, jak se děti mohou dozvědět nové věci a učit se zážitkem: zejména v létě jezdíme na výlety a za různými zážitky.
- Působíme přímo v lokalitě, kde naši klienti žijí a mají k nám blízko. Přispíváme tak k jejich úspěšnému začlenění do společnosti a budujeme základy jejich spokojeného života v rodině a později i práci.
Naše příběhy: Kam vlastně patřím a kam jdu?
Lenka je mladá romská dívka, která se od malička potýkala s pocitem, že není plně součástí romské komunity. Ostatní romské děti ji kvůli tomu odmítaly, což jí způsobovalo velkou bolest. Dívka prožívala hlubokou vnitřní krizi. Cítila, že nikam nepatří – nebyla přijímána ve vlastní komunitě, ani v té většinové. S naší podporou postupně začala tuto krizi překonávat. V […]
Kde nás najdete
Na adrese: Poschla 988, Vsetín
Kontaktujte nás